Header_VP_Banner.jpg

Välkommen Ola Sarvik

OlaSarvik_web.jpg

Välkommen Ola Sarvik

Ola Sarvik är ny Commercial Manager (CM) för Vileda Professional Sverige. Efter bara någon vecka på det nya jobbet hinner vi byta några ord med honom via videokonferens från hemarbetsplatsen.

Vem är han? Hur ser han på uppdraget? Hur ser han på vår framtid?

Hej Ola, berätta om din bakgrund.
- Jag har varit i branschen, på det som jag nu ser som kundsidan, i en herrans massa år. Jag började på ISS 1999 i en roll som HR-koordinator. Jag visste inte så mycket om branschen då, men den liksom växte in i mig. Det är ju en personalintensiv bransch, så det var naturligt för mig att söka mig dit. Efter ett tag fick jag möjlighet att utvecklas mer inom kompetens- och ledarutveckling och sedan mer in i driften med mobilisering och ansvar för stora kontrakt. Jag gick alltså från HR till själva tjänsten, skulle man kunna säga.
- Efter tio år fortsatte resan hos konkurrenten, Sodexo. Jag trivdes bra på ISS men kunde inte tacka nej till en nya utmaning som hade tydligt säljfokus. Min roll på Sodexo har mycket handlat om att paketera erbjudanden inom cleaning mot både offentlig och privat sektor. 

20 år i branschen och två arbetsgivare hittills. Du är knappast någon ”hoppjerka”.
- Nej, jag har valt arbetsgivare med omsorg, haha. Allvarligt talat så har jag nog sökt mig till välfungerande bolag, där jag haft ganska lätt att hitta min plats, trivas och utvecklas.

Hur ser du att branschen har utvecklats under de här åren?
- När jag kom in i branschen pratades det en hel del om ”bundled services” och Facility Managment, trots det handlade det väldigt mycket single service-erbjudanden. Integrerade servicelösningar har nu mera slagit igenom på bred front. Kontrakten har därför blivit mer omfattande, komplexa och mer värdefulla än någonsin. 

red spearator

Vad ser du som Vileda Professionals styrkor?
- Vileda är i grund och botten ett starkt varumärke med kvalitetsprodukter. Företaget och varumärket har ett mycket gott renommé på marknaden. Men det viktigaste är att vi inte bara kan erbjuda produkter, utan hela system av produkter, lösningar och utbildning. Efter två decennier på kundsidan vet jag hur viktigt det är att ha partners man kan lita på.

Finns det något som Vileda kan utveckla?
- Ja, det är kanske lite förmätet att säga efter bara någon vecka på jobbet, men det finns naturligtvis områden jag är nyfiken på. Kanske ska vi titta mer på hur vi kan erbjuda mer nischade branschlösningar och kundanpassade system? Vi kanske ska titta på nya branscher? 

Vad var det som lockade till den nya rollen på Vileda Professional?
- Min engelska titel är ju Commercial Manager för Sverige, vilket kanske kan översättas till försäljnings- och marknadschef. Jag ser det därför som min huvuduppgift att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra säljteam att bli framgångsrika. Här kan jag bidra rent praktiskt med kontaktnät, men också kundförståelse, inspiration och coaching. Och det var väl det som lockade. Att kunna omsätta min långa erfarenhet från kundsidan till något som förhoppningsvis kan vara värdefullt för Vileda Professional.



 

red spearator

Du kommer ha en viktig chefs- och ledarposition i vårt bolag.
Säg tre saker som du tycker kännetecknar en bra ledare.

- Egentligen är det ganska enkelt. För mig är en bra ledare coachande, involverande och lyhörd. Jag kommer inte att göra jobbet åt någon, men vill alltid låta mina medarbetare testa, lyckas, misslyckas, lära sig och utvecklas. Det handlar så mycket om att skapa ett klimat och en arena som funkar för alla.


Till sist, berätta lite om dig själv
- Jag bor på Ingarö utanför Stockholm tillsammans med fru och ett barn. Jag är idrottsintresserad i allmänhet och ganska aktiv på min fritid. På senare år har jag fastnat för Swimrun, där man kombinerar löpning med simning över öppet vatten. Tidigare höll jag mer på med renodlad löpning, men mixen med simning har visat sig vara bra att undvika för ensidig belastning. Som allt annat i livet handlar det om att hitta rätt balans och rätt drivkrafter.